U bevindt zich in de rubriek "Visverslagen"

Soms zit het mee

Bob, Bram en Hendrik Jan Mok zijn onlangs weer naar de Moselle in het noorden van Frankrijk geweest. "Lekker met kunstaashengels meervallen vangen"...

Het is weer schoolvakantie, dus moesten we weer op pad om de vissen in Frankrijk te gaan pesten. Na de ervaring van vorig jaar op de Moezel (zie artikel “Wat je dichtbij haalt is ook lekker”) waren we het over de bestemming erg snel eens; de Moselle in Frankrijk. Lekker dichtbij en toch leuke vissen te vangen. Wat ook hielp was het mailtje dat ik kreeg van onze franse vriend David. Hij had net zijn record aangescherpt op 1,83 meter en had 'm gevangen bij Custines.

Na een uurtje of 6 sturen met de boot achter de auto waren we op de plaats waar het moest gaan gebeuren: Villey le Sec (www.campingvilleylesec.com). In een grijs verleden was ik hier al een paar keer geweest om op karper te vissen. De camping ligt direct aan het water. Ons bootje konden we zo, naast de tent, hop de rivier in traileren. En de camping is veel beter onderhouden dan die van vorig jaar. Verder ligt die niet naast een spoorlijn en is voorzien van redelijk tot goed sanitair, vooral het tweede badhuis. Ook is er een soort haventje waar ons schip ’s nachts kon blijven,

Bob en Bram verkennen de rivier ...

De “aanlegsteiger” is waarschijnlijk uit het begin van de vorige eeuw, maar kan ook best nóg ouder zijn. Toch ging het instappen in de boot prima, ondanks mijn 90kg en een zware 105 amp. accu. De stek is de hele rivier, ongeveer 150 mtr. breed en tussen de 2 en 7 meter diep maar wel met een heel gelijkmatige bodem zonder veel obstakels. Pal tegenover de camping is het talud flink steil en hadden we serieus hoop op leuke vis. Nadat onze Franse vismaat ons de vergunningen aanleverde gingen we vissen. NB. de prijzen van een vergunning zijn bijna hetzelfde als vorig jaar. Een jaarvergunning voor een volwassene kost € 62,- en voor de jongens is er een vakantiekaart van € 10,-. Ze zijn te verkrijgen bij de hengelsportzaak in Pont a Mousson. Als aas hadden we weer wormen meegenomen omdat tot half mei geen kustaas of levend aas toegestaan is. Ook hebben we in de nabij gelegen LeClec SUPERmarkt verse inktvisringen gehaald die ook doorgesneden een zeer aanlokkelijk hapje zijn, tenminste dat dachten we. Verder hadden we 26 kilo pellets mee om eventueel ’s nachts de vangsten wat aan te vullen. Helaas kreeg ik direct bezoek van een alleraardigste campingbeheerster die mij vriendelijk doch erg resoluut meldde dat voor en na de camping nachtvissen prima is, maar niet op de camping! Het heeft vast met allerlei piep-geluiden te maken en als je wakers op trillen kunt zetten heb je mogelijk een kans, maar………. de eerste avond werd het direct in de schemer al spannend. Even klonken en gelijk een scherm vol vissen, dat beloofde wat. Bob zat wat om zich heen te kijken, want er rommelde wat in de bosjes op de kant, waarschijnlijk een ree of zo, ... en kreeg de eerste serieuze beet. Bram bijna woedend; “Hij zit wat rond te klot…. en krijgt gv….. direct weer beet. Het is en blijft oneerlijk" ... mopper, mopper enz. Je begrijpt dat Bob na een stevige dril van ongeveer 5 seconden de eerste meerval van deze vakantie kon bijschrijven.

Bob did it again ...

Helaas geen nieuw record, deze bleef ruim onder de 75cm. Maar toch, de kop was eraf! Helaas bleef het die avond bij deze ene. De discussie bleef die avond nog lang nagloeien over wie meerval kon vangen en het dan ook verdiende en wie de prutser was die nog nooit een meerval heeft kunnen vangen… Het bleef dus nog lang erg onrustig in de tent. Die nacht dook de temperatuur behoorlijk en de meeste waren erg blij met hun sokken in de slaapzak, ik heb het dus flink koud gehad en bedacht dat de meerval waarschijnlijk ook niet vroeg aan de gang zou gaan. We hebben dus heerlijk tot ongeveer 8 uur uitgeslapen.

Het de vorige dag bestelde brood werd om 9.00 op de camping gebracht en dus hebben we heerlijk ontbeten met vers stokbrood. Om 9.30 werden we wat actiever, maar waren daarin helaas wel de enige, de meervallen lieten het behoorlijk afweten. We zijn de rivier stroomopwaarts gaan bekijken en een eindje verderop liggen grote oranje boeien. Als je knallen hoort moet je daar echt achter blijven (rechts). Er ligt namelijk een kleiduif schietbaan op de helling en je hoort de hagel regelmatig om je heen in het water neerkomen. Volgens David is dit overigens wel een goede stek, maar m.i. erg onrustig vissen. Ook heb ik mijn bedenkingen bij de hoeveelheid lood die daar al in de rivier moet liggen. Even kort samengevat, de hele dag hebben we ons uit de naad gevist en uiteindelijk wist ik ’s avonds in de schemer mijn eerste aanbeet te realiseren. Ook mijn dril was van korte duur: een nieuw record! Nog nooit heb ik zo'n kleine meerval gevangen. Onvoorstelbaar dat het beestje de haak met +/- 10 dauwwormen naar binnen heeft weten te krijgen, echt respect.

De volgende dag wilden we eens aan de andere kant van de sluis gaan kijken omdat het daar leuk stroomt en het er goed uitziet. Uiteraard deden we dit op de bekende “hop de boot eruit en een paar kilometer verder weer hop er weer in" manier (fijn zo’n klein bootje). Wat het iets spannender maakt is dat het wel volhangt met borden die meldden dat we daar bij de spuisluis niet mogen komen maar als domme toeristen keken we helaas net de verkeerde kant uit. Naderhand besloten we dat we ons de moeite overdag wel hadden kunnen besparen want er staat nauwelijks 2,5m. water en daar geloof ik overdag niet echt in. Als er ook nog het gevaar van discussies met een Gendarme bijkomt die doorgaans veel beter Frans spreken dan ik en dan vast wel erg hun zin willen hebben (en die zin zal mij wel geld kosten)

Die middag zijn we tijdens de lunch druk met erg stinkende pellets in de weer geweest en na familie beraad besloten dat Bram het eerste beetrecht zou krijgen omdat hij nu toch wel eens met vangst thuis moest kunnen komen. Na een tijdje “rivierkreeft gepluk” kwam de gehoopte klap op de top waar hij van droomde, aanslaan en….”er zit geloof ik wel wat aan” was de melding.

Een hele beste, maar helaas geen meerval ...

Je ziet,echt wel een beste, maar heel erg de verkeerde soort. Het moet een van de hebberigste slijmjurken uit de Moezel zijn want met 8 pellets van 20mm en zo’n haak. Op dit bewijs van vis zaten we niet echt te wachten en dus maar weer de boot in om klonkend wat te proberen. Welnu alle trucs geprobeerd, resultaat niets alweer. Je begrijpt dat we met de flink dalende temperatuur redelijk op tijd de tent hebben opgezocht om de volgende ochtend fris te kunnen starten.

De volgende dag gingen met David een flink stuk stroomafwaarts en hebben bij het dorpje Military de prima boothelling gebruikt. Een klein eindje stoomopwaarts ligt de oude brug nog in het water dus als je wat dieper steekt kun je beter stroomafwaarts en dan de hoek omgaan. Het is maar een klein stukje om maar wel veel beter voor je motor. Wij zijn klein maar dapper dus gingen direct stroomopwaarts. Na een kleine 15 minuten varen vind je een splitsing waar de boten rechts aanhouden en waar links een watervalletje ligt (als het water niet te hoog staat). Vlak hierachter staat 16m. water en dat is dé stek. Als perfecte gastheer liet David na uitleg van waar en hoe ons als eerste de stek over driften. Dat gaat daar super want er is daar een permanente draaikolk waardoor je praktisch steeds hetzelfde rondje kan maken. Helaas voor ons was in deze onze functie “wekker” en we zagen wel vissen op de Garmin maar vangen was niet voor ons weggelegd.

wekker ...

David en zijn maatje Frank hadden ietsje meer geluk: David riep nog ”ik zie er 3 zwemmen” en daar klapte de eerste er bij Frank op. Nog geen tel later stond ook David te drillen. Het resultaat spreekt voor zich. Je begrijpt dat mijn jongens dit niet echt met erg veel enthousiasme bekeken omdat de vissen duidelijk aan de verkeerde lijnen hingen.

De truc zat hem denk ik in het monteren van de dreg onder een stuk lood van 200/300 gram. Hierdoor hangt het echt vertikaal onder je handen en kunt je duidelijk alles onder je mee zien gebeuren. Volgens Bram is het net Pacman. Prachtig voor de jongens, midden op de rivier in je boot toch doen alsof je aan je computerscherm zit. Het kostte ons erg veel moeite die dag nog een vis te vangen maar aan het eind van de middag was ons bootje aan de beurt ik zag net weer wat op het scherm en iemand trok de lijn tussen mijn vingers vandaan. Het voelde goed en massief, echt lekker. Ik zou hem zo 1.20 tot 1.40m. gegeven hebben, maar de kracht nam snel af en naar mate de stroming minder werd. Bij het landen bleef er uiteindelijk maar 80cm. van over. Wel de grootste (natuurlijk de MM) van de vakantie.

MM op een octopussy ...

Helaas was de vakantie snel voorbij maar gezien de reistijd toch voor een (mid)week of lang weekend prima te doen. Ik rekende nog even voor: Een half uur (voor ons) naar Schiphol rijden, inchecken twee uur voor vertrek, anderhalf uur vliegen, koffers opwachten ook een uur en dan nog twee en een half uur rijden. Minstens 7 uur als echt alles meezit, dus de Moezel blijft een goed alternatief met een klein verschilletje "t kost geen drol” in vergelijk met de Ebro. En wat mij ook erg aanspreekt is dat de vis veel hanteerbaarder is en nog prima te bevissen is met zware kunstaas hengels. Dus geen hoge investeringen vraagt. Denk niet dat een vis van 180 tot 200cm. een eitje is maar het is beslist wel mogelijk en dat binnen een halve dag reizen. Wij weten zeker dat dit niet de laatste keer is geweest!