U bevindt zich in de rubriek "Visverslagen".

Wisselende zaken!

Hendrik Jan en Ed zijn weer op pad geweest, ditmaal naar Lake Caspe in Spanje...

Na vorig jaar in Frankrijk actief de meerval te hebben belaagd met vooral wormen zijn Ed en ik (Hendrik Jan) weer naar Spanje vertrokken. Zoals al eerder wilden we ons weer eens flink door Jutta en Anton van Gool in de watten laten leggen en verlustigden we ons al op de grote hoeveelheid snoekbaars die we zouden gaan vangen de de karpers van 10-15 kg als bijvangst tijdens het statisch vissen op meervallen (zie onze eerder verslagen).

Ed boekte de vliegreis op basis van bagage en goedkoop en dat hebben we geweten. Het slimst leek met Austrian te gaan, klein eindje om (via Wenen) dus geen kleine 2 uur maar bijna 4 uur vliegen en een overstap. Het vliegen was niet verkeerd, uiteindelijk vertel ik het in elk geval na, verzorging ok. Eigenlijke weinig te zeuren behalve het vistijd verlies.

Gelijk de eerste tip: Ook bij Austrian mag je als normale (economy class) passagier geen extra bagage meenemen als sportvisser. Er geldt een voordelig (…) tarief van € 35 voor je hengelspullen enkele reis in plaats van €10 per kg overgewicht. Bagage regels worden plaatselijk streng gehandhaafd, in Barcelona in elk in ons geval wel op de terugreis.

Dus na ongeveer een halve dag vliegen en overstappen waren we in Spanje, alles helemaal verbouwd en zowaar echt veel makkelijker te vinden en geregeld. Huurauto opgehaald, ja gewoon waar je wilt, bij de uitgang naast de parkeergarage, prima geregeld. De Ford Ka had blijkbaar water of zo gehad, hij was gegroeid tot een Fiesta en lustte nog diesel ook dus we reden zo maar 1 op 20. De rit is ongeveer 275 Km dus dat is kosten-technisch fijn. Ook een leuke extra besparing, naast de tolweg loopt parallel een gratis snelweg die meestal niet druk is in het weekend.

Op Barcelona Airport werd ik plots gebeld, Anton had ons rond de middag verwacht en het was al 2 uur geweest, de situatie uitgelegd en op weg gegaan. Wij hadden overigens niet zoveel haast omdat de vorige keer wij rond 2 uur aankwamen, van alles konden eten en drinken maar niet met de boot konden gaan vissen omdat die pas zondag mee mocht. De reden was ons onduidelijk maar er leek geen discussie mogelijk toen. Alsof wij geen vissen kunnen vangen als de boot niet blinkt van de poets en ruikt naar rozen of iets dergelijks. Hadden we geweten dat het nu wel kon waren we eerder aangekomen maar ja...... Toen we aankwamen konden we als we wilden gelijk aan een koud biertje, wijn, fris, water en wat je nog meer kunt verzinnen en het grote genieten was begonnen. Jutta en Anton halen alles uit de kast, tot en met de achterwand om het je naar de zin te maken. Als je daar een varkenshaasje krijgt ontdek je dat pas als je je mes erin zet, hij is echt zo groot als een gebraden kip.

Het ziet er overigens naar uit dat we dit verwenadres gaan kwijtraken. Vanwege afnemende gezondheid gaan zij binnenkort helaas hun huis daar verkopen. Mocht iemand een echt klaar, naar Nederlandse normen gebouwd huisje zoeken met aangebouwd appartement willen hebben? Voor ongeveer 140.000 is het van jou. Het ligt met uitzicht over de Ebro, hoog en droog vrijstaand en helemaal gereed om of zelf te vissen of te gidsen of te verhuren aan vis- en of vogelliefhebbers. Zolang het niet verkocht is kun je nog terecht maar wij zijn bang dat dit niet zo lang meer zal duren.

Zondagmorgen zaten wij om 6.45 uur in de boot op weg naar onze stek. Toch wel een beetje nieuwsgierig hoe onze nieuwe hengels het zouden houden; de Mystic Catfish 2.85 en 150 tot 300 gr. van Raven met de naar zeggen sterk genoeg voor meervallen van meer dan 100 kg.

De methode blijft simpel, 3 tot 4 pellets op de korte hair en daarboven een kleine 3/0 haak en drastisch voeren. Wij plaatsen de marker op 9.5 meter diepte aan het eind van een talud. Onze Engelse collega´s voeren tegenwoordig minstens één zak van 25 kg per persoon per dag. Dus zo'n 60 euro per dag. Dit was ons te gek, als zuinige kaaskoppen vonden we dat het best wat minder kon. En dat kan ook, als je tenminste genoegen neemt met (veel) minder aanbeten. Nog geen twintig meter verderop zaten een paar jongens uit het Westland te vissen. Een dag later aangekomen (met de auto ivm de IJslandse aswolk die ons net bespaard bleef), op voorhand al een voerstek laten maken en meteen zakken per dag erin. Waar wij het moesten doen met een paar aanbeten per dag, was het bij hun met grote regelmaat raak. We hebben geprobeerd de verhouding kg pellets tegen kg meerval uit te rekenen maar je bent op vakantie en zonder rekenmachine. Naar schatting verdwijnt er in Lake Caspe per jaar minstens 100 TON pellets. Naar onze mening ronduit belachelijk en dat zie je ook aan de vis: Loei zwaar en vet! Als je er één op de kant hebt krijg je zomaar een kg of 2 pellets retour. Overigens ook wel eens een maaltje paling. Tip 2: Onsmakelijk veel voeren is dus wel belangrijk.

Een meerval die HJ trakteert op een paling...

Op de weg naar de stek zonk de moet me een beetje in de sandalen. Het water was 11,4 graden koud en dat was geen hoopvol gegeven. De weersvoorspelling was ook niet top dus we gingen voor groot en geduld. De tip was hoog de rivier op tegen de behoorlijke stroming in. Uiteindelijk na een uur varen vonden we een geschikte plek om te vissen. Dit lijkt makkelijk maar het water was ongeveer 10 meter hoger dan de laatste keer dat we er waren en de plekken die we kenden stonden erg onder water. We visten dus aan het eind van een talud schuin met de stroom mee met 140 gram lood. Dat was dus veel te weinig, het werd snel het dubbele en toen bleven we een beetje op de stek liggen.

Ook dit jaar werd van alles verzonnen om de mazzel factor zoveel mogelijk te elimineren. De eerste beet was voor de eigenaar van de hengel, daarna bij toerbeurt om het verschil zo klein mogelijk te houden. Sommigen (HJ) vangen nu eenmaal iets meer soms. Zoals voorspeld kreeg ik (HJ) de eerste aanbeet. Mijn hengel met reel kreeg direct zijn vuurdoop, heel veel kracht en massa ging er vandoor en waren met geen mogelijkheid te stoppen. Gelukkig gaat er veel 30/100 gevlochten op een Penn 320 dus ik was geduldig. De hengel in de bud (buiksteun) en hangen maar. Na een tijdje werd de vis het blijkbaar zat en was gevoelig voor mijn argumenten, heeeel!! hard en lang trekken en kwam naderbij. Toen hij bij het talud kwam dook hij weer naar de diepte en ,,lwifrhryy,, zwom zich vast. Wij de boot in en boven de meerval alle kunsten uit de la, maar het eindigde in een gebroken lijn. Toen we de andere hengels opnieuw (elke ongeveer 2 uur) wilden beazen bleken ook deze vreselijk vast te zitten en weer 4 stukken lood armer besloten we dat hier zoveel troep en andere lijnen vast zaten dat elke vis problemen zou krijgen met onze spullen, dus zakten we de rivier weer af voor een vertrouwde stek maar dan 20 meter meer landinwaarts door het hoge water. Hier zouden we de rest van de week blijven, het constante voeren op 1 plek draagt erg positief bij aan de resultaten (alleen is het wel belangrijk dat wij niet in de buurt zijn). De 2de dag vingen we leuke karpers zo rond de 10 tot 15 kg, in Nederland doe je er een dansje voor maar hier is het slechts bijvangst en op de meerval stokken kunnen ze niet zoveel, maar op een lichte verticaal-hengel met 10/100 is het wel heel prettige afleiding.

Fraaie karper voor Ed...

Na een aantal meervallen bij de buren te hebben gezien was het Ed zijn beurt, eindelijk een echte, de nieuwe hengel moest helemaal tot in zijn dop zo hard ging de vis er vandoor en na een inspannende dril kon ik hem in de bek grijpen. Omdat onze weeg klok maar tot 100 kg gaat en mijn koffer toch al te zwaar was hebben we die thuis gelaten en alleen gemeten, een fijne 210cm is een goed begin. Omdat ik, zoals gezegd soms een beetje meer geluk heb besloot ik, tegen de afspraak in, ik niet alle 4 de hengels zou claimen maar alleen mijn eigen hengels, zodat Ed er niet voor lul bij zou zitten. Zoals verwacht kreeg ik al snel ook mijn vis, 184cm en ook mijn hengel werkte fijn en naar behoren.

De volgende dag kreeg ik een voorbij drijvende boomtak aan de haak en toen ik deze naar binnen haalde brak mijn hengel vlak onder de top spontaan af. Achteraf een fabrieksfout en garantie (prima service van Raven) maar op dat moment heel vervelend. De gids van onze buren, Rinus, had de oplossing. Hij leende me zijn reserve hengel en wilde niets van huren weten. Ook leverde hij er passende stukken lood bij. Helemaal super. Later vertelde hij dat hij daar een Bed & Breakfast runt met zijn vrouw. Dit dekt de lading niet helemaal, je huurt zijn villa met maximaal 4 personen en je krijgt alles wat je wilt. Al wil je dineren achter je hengels, alles kan. Zij nemen nu en straks ook, indien nodig, de huurders van Anton en Jutta over. Beslist een aanrader!

De weersomstandigheden waren heel wisselend, van een prettig zonnetje tot een kampvuur op de laatste dag om bij ongeveer 11 graden Celsius en windkracht 6 niet dood te vriezen. En dat terwijl je in je zomer-kloffie bent, je gaat ten slotte in Spanje vissen toch?

Extreme weersveranderingen aan Lake Caspe...

Laat duidelijk zijn Caspe is een wereld stek, het barst van de extreem grote vis maar dat ze er zitten betekent niet automatisch dat je ze werkelijk ook vangt (zie scherm). Wij hadden er 6 in deze week, de buren veel meer, maar wel overwegend kleiner. Alleen Rinus de gids heb ik er van boven de 2 meter zien vangen. Mei kan goed zijn als je geluk hebt net te komen als de meerval afgepaaid is. Maar mei kan ook slecht zijn omdat de vis nog aan het paaien is of er zoveel smeltwater of regen wordt afgevoerd dat het water eigenlijk te koud is. Maar als je van het vissen en het leven kunt genieten en je hebt  140.000 euro over, regel het met Anton en Jutta en leef als in de meervalhemel! N.B. Voor deze tip willen wij graag 3 x 1 week gratis komen vissen;-). Tot slot, mocht je deze wereldstek bezoeken en iemand aantreffen met een Zebco Rhino 2.40 hengel voorzien van een Shimano Catala reel, graag vriendelijk doch dringend verzoeken deze terug te geven en Ed een plezier te doen door hem mee terug te nemen naar Holland (eduardlm@quicknet.nl).

Grote vis zit er zat...

Wellicht tot ziens in Spanje, anders succes,