De MSG-website zal vanaf heden weer regelmatig geactualiseerd worden. Hou hem in de gaten!

Rien & Carla op avontuur in Spanje

Een nieuw vangstverslag van de laatste Ebro-trip die Rien en Carla van Spronsen onlangs maakten. "Het was weer een enorm succes en we hebben beide ons persoonlijk record aangescherpt..."

Ja hoor, weer vertrokken naar Spanje, voor de jacht op de meerval. Het was best wel weer spannend om te gaan, Afgelopen winter heb ik een rodpot gemaakt speciaal voor de meervalvisserij en geschikt voor vier hengels; twee voor mijn vrouw en twee voor mijzelf. We waren al een tijdje op zoek naar een goede meerval rodpot, maar dat viel niet mee. Of misschien wel onmogelijk, want er is namelijk bar weinig op dat gebied. Vorig jaar had ik steunen gemaakt die je in de grond moest slaan. Ook dat viel niet mee omdat je maar moeilijk in de harde grond komt. Vervolgens de piepers op je hengel aansluiten vond ik ook maar niets, vandaar de zelfbouw rodpot. Bij nader inzien zéér stabiel en gebruiksvriendelijk.

mooi stukje huisvlijt van Rien; "superstabiele rodpot en geschikt voor 4 hengels"

Eenmaal aangekomen in Spanje bleek dat er een speciale week was en dat veel Spanjaarden vrij waren. Veel bleven overnachten langs de waterkant en daardoor was het moeilijk om een goede stek te vinden die nog niet bevist werd.

Op zoek naar de juiste stek, kwamen we bij toeval op een plek die achteraf heel goed was, want we hebben er leuk vis gevangen. Alleen was het op 35 kilometer van de camping. We hebben daar ruim een week gevist en bijna niemand gezien. Het was ook een perfecte plek om er te overnachten, dat besloten wij te doen op de volgende trip.

Eindelijk was het weer zover, de auto weer geladen, de aanhanger vol en een koelbox op gas, een douche zak aangeschaft en daar gaan we weer: Op zoek naar nog meer avontuur dan al onze vorige trips naar Spanje. Op zoek naar de meerval!

De spanning liep op hoe dichter we bij de stek kwamen. Niet om de rodpot, daar had ik wel vertrouwen in, maar om de stek zelf. Was de stek bezet of niet? Ook al kwam er bijna niemand, je weet het nooit. Eenmaal aangekomen bleek de stek nog vrij. Zo vlug mogelijk de tent opzetten voor de nacht, want het werd al wat donker toen we er aankwamen, dus haast was geboden. Wij wisten wel dat we eigenlijk niet mochten kamperen aan de waterkant, maar de Spanjaarden doen het massaal en omdat we zo afgelegen zaten namen we het risico. De volgende dag zijn we pellets gaan halen, hebben alles geïnstalleerd en konden we vissen.

hier hou je het wel een weekje vol...

hangen in die hengel...

Bij nader inzien was het er ook wel héél erg rustig, alleen in het weekend kwamen er wat Spanjaarden vissen die helemaal uit Madrid kwamen, ook die bleven overnachten.

Het is ons achteraf best bevallen, alleen waren hier weer andere nadelen aan verbonden, zoals de vliegen en spinnen zo groot als een pakje sigaretten, die zich massaal in onze tent verzamelden en dan niet te vergeten de muggen die met duizenden op je afkomen, we waren er wel op voorbereid met een klamboe en de nodige spuitbussen maar toch.

Betreft het vissen waar het eigenlijk om draait

We hebben allebei het persoonlijke record verbroken, zowel in de lengte als in het gewicht, de zwaarste was 61,5 kilo en 2.14 m lang, (deze vis is 3 maal door ons gevangen in 2,5 week), twee maal door mijzelf en één maal door mijn vrouw.

De langste vis was 2.17 m met een gewicht van 58 kilo, daarnaast nog veel grote en wat kleinere vis gevangen. De laatste week werd het alleen een stuk minder met de vangst, het water was in een paar weken enkele meters gezakt en het vangen was veel moeilijker geworden. Eigenlijk moesten we verkassen, maar we waren moe maar voldaan, dus besloten we om naar huis te gaan.

Kortom voor ons was het een geslaagde vistrip vol avontuur, spanning en vooral wéér veel vis in een bijzondere natuur.